Sunday, April 17, 2011

kuseru Nur Kasih ~ Bab 6

DI pejabat Yasmin beberapa kali menguap sendiri. Fail yang bertimbun di atas mejanya dibiarkan tanpa diusik. Dia lebih banyak memeriksa data-data yang tersimpan kemas di dalam komputernya. Kemudian menaip beberapa memo dan kertas kerja perbincangan Hari itu dia langsung tidak dapat menumpukan perhatiannya. Yasmin berteluku di meja. Satu keluhan berat dilepaskan dari mulutnya. 

Ketukan di pintu pejabat membuat Yasmin membetulkan kaca matanya lalu memfokus pandangan ke muka pintu. Pintu terbuka luas tanpa menunggunya memberi kata izin masuk ke dalam. Muncul Fauziah dan di tangannya digenggam dompet sebesar buku nota. 

“Laa... tak siap lagi ke?” soal Fauziah. Yasmin berkerut dahi memandangnya. Dia cuba memahami maksud ucapan Fauziah. 

“Lembaplah dia ni. Pagi tadikan aku ada beritahu kat kau yang kita akan keluar sekali. Kau juga kata setuju nak ikut. Dia orang dah tunggu kat meja receptionist tu” gerutu Fauziah kepadanya.

“Alamak Min minta maaf sangat lupa pula,” ujar Yasmin lalu cepat-cepat mengemas kertas di atas mejanya. Ingin saja dia batalkan niatnya itu tapi melihat Fauziah beria-ia sangat mengajaknya tidak sampai hati pula dia menolaknya. Cepat juga masa berlalu tanpa disedari rupanya dah masuk jam 1.00 tengah hari.

Yusni dan Puspa sedang menunggu kedatangan mereka berdua terus membebel dengan kelewatan mereka. Segera dia meminta maaf menjadi penyebab kelewatan mereka. Puspa dan Yusni yang bekerja di bahagian purchasing sebagai pembantu dalam bahagian itu menyambut mereka dengan senyuman. Bebelan mereka itu hanyalah sebagai gurauan saja. Malah mereka berasa seronok dengan kehadiran Yasmin mengikuti mereka pada hari itu. Selalunya bukan main liat lagi setiap kali mereka mengajaknya keluar makan bersama. Yasmin akui dia tidak suka membuang duit untuk membeli sesuatu yang tidak penting. Boleh dibilang dengan jari kalau dia keluar membeli-belah. Di samping kurang berminat dan sikap menabungnya juga mendidik dia berjimat cermat. 

Hari itu dia membuntuti ke mana saja tiga gadis itu membawanya. Sebut saja nama butik Fauziah lebih arif dalam mengikuti trend terkini. Yasmin lebih banyak tersenyum, menggeleng dan mengangguk hanya mengikut haluan Fauziah. Baginya semua pakaian yang ditunjukkan oleh mereka tidak menarik minatnya. Namun dia tetap melayan karenah ketiga-tiga gadis itu. Lenguh kakinya mengikut rentak mereka. Nasib baik dia bukan jenis kaki shopping seperti kebanyakan gadis. Bukannya dia kedekut tetapi mengingatkan ada keperluan lain yang lebih penting harus diutamakan. Maklum saja dia bukannya daripada keluarga berada. Kepayahan orang tuanya membesarkannya dan menyediakan biaya pendidikan selalu diingat dan dikenangkan.

Fauziah menarik lengannya masuk ke sebuah butik pakaian yang lain. Yasmin membiarkan dirinya ditarik ke sana sini mengikut haluan rakan-rakan sekerjanya itu. Dia mengharapkan masa berlalu dengan cepat dan sampai waktunya balik ke pejabat kembali. Nasib baik pagi tadi dia sudah mengambil sarapan berat. Kalau tidak pasti sekarang perutnya meragam sepanjang masa. Dilihatnya Puspa dan Yusni membelek-belek pakaian pilihan mereka di depan cermin yang tersedia. Yasmin sekadar memerhati dan hanya mampu tersenyum. Melihatkan pilihan pakaian dua gadis itu agak terdedah di bahagian belakangnya tidak berani dia memberi sebarang komen. Bukan mudah untuk menjaga hati seorang teman. Walaupun buruk di mata kita namun di mulut harus manis agar semua hati dapat dijaga. 

“Yang ini cantik tak Min?” soal Fauziah sambil menunjukkan pakaian muslimah yang agak berfesyen. Yasmin membelek-belek pakaian tersebut. 

“Baik kau cuba baju ni, aku nak tengok juga,” arah Fauziah. Terkebil-kebil mata Yasmin mendengarnya.

“Eh! Aku rasa tak sesuailah baju ini untuk aku, kita cari yang lain sajalah,” tolak Yasmin langsung tidak berkenan dengan fesyen baju itu. Belum pernah dia mengenakan baju sedemikian. 

“Laaa belum cuba macam mana kata tak sesuai. Cuba je dulu bukannya kena beli terus,” paksa Fauziah. Sudah beberapa pasang pakaian dia tunjukkan semuanya ditolak oleh Yasmin. Puspa dan Yusni datang lalu membelek-belek pakaian yang dipilih Fauziah.

“Pakaian ni juga. Kau cubalah Min tak rugi pun kalau cuba,” kata Yusni. Serba salah Yasmin dengan permintaan mereka. Mau tidak mau dia terpaksa akur dengan kehendak teman-temanya. Di dalam bilik persalinan Yasmin hanya mampu melihat pakaian muslimah itu disarungkan ke badannya. Malu rasanya untuk keluar menunjukkan pakaian yang agak sendat di dada dengan fesyen yang melampau pada fikirannya Dia akui dia gadis kolot dalam penampilan. 

Bertalu-talu Fauziah mengetuk pintu bilik itu agar keluar dan menunjukkan kepada mereka. Rimas dia mendengar pujukan teman-temannya meminta dia keluar. Dengan berat hati dia membuka pintu itu sambil memejamkan matanya. Sebaik saja dia menunjukkan pakaian itu tiba-tiba ada suara ejekan dan ketawa seseorang yang kedengaran. Yasmin membuka matanya dan dilihat Mimi, Suzi dan Faridah ada di situ.

“Tak sangka pula aku ada hati juga orang tu nak pakai baju glamour macam ni. Kurrr.. semangat alamat hujan tak henti-hentilah malam ini, banjirlah KL sepanjang tahun ni,” ejek Mimi diiringi dengan deraian ketawa dua orang temannya itu. Fauziah, Puspa dan Yusni memandang Mimi dengan marah. Segera Yasmin masuk ke dalam bilik persalinan dengan perasaan yang malu dan kecewa.

“Kau takde keje lain ke asyik nak hina Yasmin saja. Aku peliklah yang kau dari dulu dengkikan dia tu kenapa? Ada dia pernah kacau periuk nasi kau ke,” marah Fauziah yang tidak setuju dengan sikap Mimi.

“Alaa... suka hati akulah, mulut aku bukannya ada insuran pun. Yang kau tu nak jadi mak nenek dia pula apahal. Tak sangka juga ada pula orang ambil berat dengan gadis kampung terakhir tu,” balas Mimi dengan sombong.

“Boleh tak kau berambus dari sini kalau takde urusan kat butik ni,” celah Puspa dengan nada marah. Mimi menjeling tajam kepada mereka semua lalu mengajak teman-temannya keluar dari situ. Fauziah segera mengetuk pintu bilik persalinan itu. 

“Min.. Min.. keluarlah balik kami belum puas nak tengok baju yang kau pakai tu. Minah kepoh tu pun dah takde...keluarlah cepat,” rayu Fauziah. Pintu terbuka sekali lagi namun pakaian tadi sudah ditanggalkannya. Pakaian itu diserahkan kepada Fauziah.

“Laa... kenapa tak sarungkan kembali, kami semua belum sempat komen apa-apa pun,” keluh Yusni. Puspa juga mengiyakannya setuju dengan ucapan Yusni.

“Min tak sesuailah pakai baju tu. Mungkin betul juga kata Mimi tu baju ni tak sesuai dengan orang seperti Min. Min kan orang kampung mana sesuai dengan baju macam ni.” Fauziah memeluk bahunya dan mengeluh.

“Kau janganlah ambil hati dengan kata-kata Mimi tu. Bukan apa aku rasa dia tercabar sebab malam tu ada saingannya nanti. Dia cemburulah tu.” 

Yasmin mengerling ke arah harga baju itu. Senyumannya menjadi tawar, baru dia perasan harga baju itu beratus-ratus ringgit. Kemudian datang seorang pelayan melayu menunjukkan beberapa pasang pakaian lagi. Puspa dan Yusni tertarik hati dengan pakaian yang baru sampai itu lalu mencubanya. Setelah mereka berpuas hati, masing-masing ke kaunter membuat pembayaran dan segera balik ke pejabat.

ASSALAMUALAIKUM.”

Waalaikumussalam, “ jawab Mak Cik Rogayah.

“Jemputlah naik Lijah aku ingatkan siapa tadi,” pelawa Mak Cik Rogayah yang sibuk mengayam bunga telur untuk pelaminan anaknya Mahani tidak lama lagi.

“Aku harap tak mengganggu kau Gayah, sengaja aku singgah nak tengok kalau-kalau ada yang aku boleh bantu nanti. Duduk sekampung ni kenalah ambil berat juga. Tolong menolong dalam majlis begini tu memang dah biasa,” ujar Mak Cik Lijah tesenyum. 

Mak Cik Lijah melangkah masuk ke ruang tamu. Langkahnya terhenti apabila melihat Saleha, Zubaidah dan Mak Becok juga ada di situ. Segera dia memberikan salam kepada mereka dan bersalaman antara satu sama lain. Patutlah kedengaran riuh rendah rupanya ada Mak Becok juga. Siapa yang tidak kenal dengan wanita itu lebih tua dua puluh tahun dari dia. Mulutnya berkumat kamit bercakap tanpa henti-henti. Dia berasa kurang senang melihat pandangan mata Mak Becok seakan-akan ingin menelanjangkannya. Sentiasa saja mencari keburukan dan kelemahan seseorang. Terlanjur dia di situ bibirnya diukir dengan senyuman.

“Amboi kau pun teringin nak gubah bunga telur ke Lijah,” kata Mak Becok. Terpinga-pinga Mak Cik Lijah mendengar ucapan Mak Becok. Sirih di mulut perempuan itu makin dilumat-lumatnya. Bibir dan lidahnya kelihatan warna merah berdarah akibat banyak makan sirih dan kapur. Mak Cik Lijah hanya tersenyum menampakkan giginya yang masih putih berseri. Malas dia menjawab ucapan wanita itu. Mak Cik Lijah segera duduk di sebelah Saleha.

“Bagus juga anyaman bunga ni,” puji Mak Cik Lijah sambil membelek-belek kuntuman bunga telur yang telah siap dianyam

“Alaaa Lijah nanti kalau anak dara kau tu kahwin panggil je Saleha ni memang mahir dalam bab begini. Tapi bilalah jodoh si Yasmin tu sampai agaknya.” Kata-kata Mak Becok mulai menunjukkan taringnya. Jantung Mak Cik Lijah mulai diseru debaran. Bergetar cuping telinganya. Namun dia tetap memasang wajah dengan senyuman.

“Insya'Allah kalau seruan jodoh Yasmin dah ditentukan, satu kampung Lijah panggil,” jawab Mak Cik Lijah.
“Aku bukannya apa Lijah. Kita yang ada anak dara cepat-cepatlah dijodohkan jangan sampai terlanjur jadi anak dara tua. Taklah menurun jadi macam si Amiza tu. Kalau susah-susah sangat Yasmin dapat jodoh kau bawa jumpa bomoh bagi mandi bunga.”

“Hisy! Apa pula pakai bomoh-bomoh ni Mak Becok Syirik tu tak diampunkan dosa kita nanti,” potong Zubaidah yang tidak berapa setuju dengan cadangan itu.

Mak Becok terus melumat-lumat sirihnya. Tajam matanya memandang Zubaidah, pantang dia ada yang menyangkal pendapatnya. 

“Engkau tau apa. Aku yang lebih arif dalam soal ini. Kalau anak dara kau juga tak laku-laku bawa saja jumpa dukun kat kampung hujung tu,” gerutu Mak Becok mula tercabar. Zubaidah menggeleng-geleng kepalanya. Mak Cik Lijah juga tidak setuju dengan ucapan wanita tua itu. 

“Mandi bunga bukanlah suatu perkara yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SWT, para sahabat dan salafussoleh terdahulu. Itukan kepercayaan lama yang dipegang oleh orang Melayu, kononnya untuk membuang sial dan menaikkan seri wajah. Yang salah ialah berjumpa bomoh atau pawang dan meminta dimandikan dengan membaca mentera tertentu untuk menaikkan seri wajah. Semua mentera yang dibaca oleh bomoh itu kebanyakannya ada unsur syirik dan khurafat. 

Rasulullah SAW melarang umatnya berjumpa bomoh dan mempercayai kata-katanya. Kalau boleh kita wajib hindarilah dosa yang membawa kepada syirik. Rasulullah SAW juga pernah bersabda, sesiapa yang mendatangi bomoh, kemudian bertanya kepadanya sesuatu, solatnya tidak akan diterima selama 40 hari," terang Mak Cik Lijah. Dia mencedok ilmu agama itu daripada suaminya. Masih ingat lagi syarahan suaminya kepada dia tidak lama dulu. Ada gunanya juga ilmu yang dikongsi oleh suaminya. Merengus marah Mak Becok mendengar khutbah Mak Cik Lijah. Kata-katanya telah memakan dirinya sendiri. Tersembul wajah Mak Cik Rogayah membawa sedulang air dan kuih dari dapur. 

“Apa yang dibualkan tu, sampai kat dapur saya dengar tentang bomoh-bomoh ni. Siapa yang nak pakai bomoh pula?” soal ibu Mahani sambil menghulurkan secawan kopi kepada mereka semua. Sepiring pisang goreng dan kuih talam diletakkan di tengah-tengah. 

“Aku nasihatkan Lijah kalau anak dara dia tak laku-laku juga bawa mandi bunga dengan dukun hujung kampung ni, habis cerita,” ulang Mak Becok tetap mempertahankan pendapatnya. Tangannya ligat juga mengayam daun-daun bunga untuk dijadikan sekuntum bunga telur. Mak Cik Rogayah mengangguk kepala.
“Tak apalah kak. Sekarang mana anak dara nak jumpa dukun-dukun lagi. Ni kan zaman moden dan teknologi. Lebih maju dan canggih. Jodoh kat hujung jari je kata anak aku. Alaa kata Mahani chatting kat komputer je dah ramai kenal silap haribulan dapat jodoh,” ujar Mak Cik Rogayah.

Mak Cik Lijah tersenyum lega kerana usaha Mak Becok untuk memalukan anaknya tidak mendatangkan hasil. 

“Mmm.. yelaa kat komputer beranilah naka mengayat. Tapi besok lusa nak berjumpa berdepan lari lelaki tu agaknya tengok Yasmin. Perempuan ni bukan nak jaga badan saja tapi penampilan juga. Ini aku tengok Yasmin tu orang kata apa takde citarasa langsung, macam mana nak pikat lelaki,” kritik Mak Becok sambil ketawa sendiri. 

Zubaidah, Mak Cik Rogayah dan mak cik Saleha hanya diam dan saling berpandangan antara satu sama lain. Tergores juga hati kecil Mak Cik Lijah mendengar ucapan Mak Becok memburuk-burukkan anak dara kesayangannya. Buruk sangat ke anak dara aku sampai Mak Becok sanggup berkata demikian.

No comments:

Post a Comment