Saturday, April 3, 2010

Kemilau Karya Kasih

Sebuah manuskrip yang masih dalam pembaikan dan sangat istimewa. Mengapa demikian? Manuskrip ini di bawah tunjuk ajar dan bimbingan melalui bengkel maya Puan Azmah Nordin. Siapa beliau? Seorang Novelis yang mendapat banyak anugerah dan memenangi sayembara SEA, DBP, GAPENA. Novelis yang menjadi idola saya sejak sekian lama (termasuk Nia Azalia & Ramlee Awg Mursyid)
Sebenarnya sejak saya berbengkel dengan beliau banyak yang telah saya pelajari tentang teknik dari pelbagai sudut terutama menggunakan bahasa-bahasa puitis untuk mengindahkan lagi manuskrip tersebut. Terus-terang saya sama sekali tidak pernah menyertai mana-mana bengkel atau kelas penulisan. Dari sekadar mencuba dan minat lalu saya mencuba menulis novel HIKMAH. Banyak perbezaannya penulisan yang pertama dan terkini. Banyak lompang di sana-sini.
Berbalik kepada KKK, masih dalam pemeriksaan bab demi bab oleh sifu saya. Kiranya dialah Editor peribadi saya secara khusus. Kemudian saya mencuba post ke wall facebook penulisan2u yang sebenarnya ingin tahu penerimaan ahli kelab tersebut. Alhamdulillah setakat ini memang ada yang sudi membacanya dan memberi komen baik. Sejujurnya saya masih kurang yakin dengan mutu manuskrip itu. Biasalah manusia tetap dengan satu sisi yang menggoyahkan keyakinannya. Malah pengasas Penulisan2U, Wan Muzri telah memberi kesempatan kepada saya untuk menghantar KKK menerusi Penulisan2u. Semoga ada juga penerbit yang berminat menerbitkan karya itu.

Bercakap mengenai KKK, sebenarnya ia mengisahkan tentang seorang gadis yang baru menghabiskan pengajian di University Of Birmingham yang bernama Sofea. Menjadi kakak kepada Sarah yang masih berada di pengajian UITM, Shah Alam. Kedua adik beradik ini mempunyai minat yang sama iaitu membaca novel tetapi Sarah peminat2 Novel Melayu dan Sofea adalah sebaliknya. Malah Sofea memandang rendah dan jijik dengan novel2 Melayu yang dianggap membosankan dan stereotaip.
Sekembalinya Sofea ke tanahair banyak konflik yang dihadapinya termasuk tentang sikap Sarah yang mementingkan diri sendiri dan suka berfoya-foya dengan mat-mat rempit. Keresahan orang tuanya membuat Sofea juga semakin berusaha membawa adiknya kembali berubah. Hingga satu hari Sofea tidak sengaja bertemu dalam waktu dan situasi yang amat menjengkelkan ditegur Novelis Cinta Nombor Satu~Faris Raiyan@Majnun yang menangkapnya sedang mengutuk novel2 Majnun di MPH. (haha imaginasi saya ni melebih-lebih). Bermula dari situ dan banyak lagi pertemuan demi pertemuan secara kebetulan seiring dengan konflik antara Sofea, Sarah, Faris Raiyan dan NAzeerah.
Nak tahu kisah selanjutnya kena baca kat Penulisan2u. Saya akan posting setiap minggu bab baru. Sebenarnya tema yang saya angkat ni agak ringan tetapi mengungkap banyak ttg dunia penulisan, pemikiran peminat2 novel Melayu dan sudah tentu mesej kemanusiaan, agama sbg sampingan. Semoga novel ini mendapat perhatian pembaca di luar sana.


 

1 comment:

  1. da baca online.. n order dekat fajar pakeer.. adakah novel yg bakal sampai pada saya novel yg telah diedit?saya harap yg baru juga sehebat yg lama... cant wait

    ReplyDelete